Spinning pro krásné nohy - spinningem k vytrvalosti

cvičení & hubnutí

Přežila jste první lekci a těšíte se na druhou. Za prvé již víte, co vás při ní čeká, a za druhé jste se odhodlala vpustit do života aktivitu, která ho dokáže obohatit na mnoha úrovních. Záleží na spinningovém instruktorovi nebo instruktorce, aby vás dokázali motivovat a v padesáti minutách příjemně zabavit.

Také ovšem potřebujete mít dobrý teoretický základ, abyste věděla proč, co a jak děláte v lekcích spinningu. Ten základ dostanete právě tady, na webu mojenozky.cz :-)

Nezapomeňte si přečíst také předchozí dva díly našeho seriálu o spinningu: Spinning pro krásné nohy - co je spinning? a Spinning pro krásné nohy - jak na to?.

Endurance Energy Zone neboli česky “Trénink vytrvalosti”

V této zóně si budujete aerobní základ, který využijete ve všech sférách svého života - přestanete se zadýchávat do schodů, vydržíte se déle milovat, v klidu doběhnete tramvaj, sníží se vám klidová tepová frekvence, zrychlí se vám metabolismus, zkrátka se vám zlepší kardiovaskulární systém.

To všechno v krátkosti znamená, že vaše srdce - nejdůležitější sval v těle - bude pracovat efektivněji, tj. lépe při menším úsilí. Vytrvalostní trénink je nejdůležitějším tréninkem ze všech pěti tzv. Energy Zones, je jeho duší a srdcem, a to doslova.

Na lekcích spinningu se s ním budete setkávat nejčastěji a to ať jste vrcholová sportovkyně, spinningový nadšenec nebo úplný začátečník. Spálí se při ní nejvíce tuků a vytvoří se aerobní základ pro těžší fáze tréninku. Jede se se střední intenzitou ve stylu rovina až střední kopec v sedle.

Zátěž: lehká až střední
Tepová frekvence: 55-65 % MTF (maximální tepové frekvence)
Kadence/tempo: 80-110 otáček za minutu (myslíme otáčky nohou, ty kopírují rytmus skladby)
Frekvence: 60-70 % tréninkového času

Co s vaším tělem udělá pravidelné cvičení v Endurance Energy zóně:

  • Vytvoří se aerobní základ tak důležitý pro zlepšení výkonnosti srdce a plic. Bez aerobního základu nebudete schopna dlouhodobého tréninku a zvyšování jeho intenzity.
  • Zvýší se vaše aerobní kapacita, tj. schopnost těla ukládat a transportovat “palivo” - kyslík a živiny a vyrábět energii. Prostě víc vydržíte! Vysoká aerobní kapacita také přispívá k rychlejšímu zotavení mezi cvičeními.
  • Zlepší se metabolismus tuků tím, že se zvýší činnost enzymů uvnitř zatěžovaných svalů. Tak se vaše tělo naučí lépe zacházet s energií v podobě uskladněných tuků a cukrů. Čím více jste trénovaná, tím rychleji pálíte kalorie. A tím se dostáváme k vysněnému výsledku - boky, stehna, břicho, paže se vám začínají zmenšovat a dostavuje se pocit zadostiučinění. Zaslouženě :-)
  • Sníží se riziko infarktu a ostatních chorob kardiovaskulárního systému. Srdeční sval se poměrově zvětší jako důsledek správného vytrvalostního tréninku a je schopen na jeden stah napumpovat větší objem krve a tolik se při tom nenadře jako dřív. Svaly se vám lépe prokrví a efektivněji přijímají živiny.
  • Po dvou měsících pravidelných spinningových lekcí můžete přistihnout svůj klidový tep velmi v klidu - tréninkem se rapidně sníží. Je to proto, že srdce je výkonnější a nepotřebuje pumpovat tak často jako dřív. Schválně si to vynásobte: Snížíte-li tep např. o pět tepů do minuty (např. ze 75 tepů za minutu na 70), tak se vaše srdce stahne o 300 tepů za hodinu méněkrát než dříve (o 7200 tepů méně za den! atd.). To je již hmatatelný důkaz vašeho zlepšujícího se zdraví.
  • Zlepší se spotřeba kyslíku, což znamená, že vaše tělo je schopno kyslík lépe využít a tím i vy lépe využíváte své tělo.
  • A v neposlední řadě se zlepšuje psychika aktivního člověka. Cvičením se vyplavují endorfiny. Je vám lépe na těle i na duši :-)

Tip číslo 2: Vytrvejte! Výsledky se určitě dostaví. Trénujte s měřičem tepové frekvence v aerobním pásmu. Každé správné centrum by mělo mít měřiče k dispozici.

Příště si ukážeme, jak pracovat s naší tepovou frekvencí.

Alena Brentová
instruktorka spinningu, www.spinattic.cz

Skupina žen na spinningové lekci